28/10/2015

Kort geleden publiceerde de Nederlandse website ‘Nieuwsblad Transport’ een artikel over succesvolle crowdfunding-projecten binnen de sector. Dit soort geld ophaling boomt in Nederland, België blijft nog wat achter. Maar wanneer kredietverleners moeilijker en moeilijker gaan doen om geld voor te schieten, zal er sowieso naar deze nieuwe manier van ‘euro’s ronselen’ moeten gegrepen worden. Zeker nu er een sterke groei is in de logistieke sector.  

CrowdfunDe cijfers die ‘Nieuwsblad Transport’ kon inkijken, liegen er niet om. Crowdfunding kent – in Nederland – een enorme stijging binnen de transportsector. In 2013 ging het om 15 miljoen euro, in 2014 steeg dit naar 40 miljoen euro. En dit jaar zou het gaan om een verdubbeling van dat bedrag. De verklaring is simpel: bij een nieuw project moeten transportbedrijven meer eigen geld injecteren omdat financiële instellingen niet meer willen meegaan in hun verhaal.

Voor het ontstaan van crowdfunding moeten we naar de eind jaren ’90. De rockgroep Marillon – met de bekende hit ‘Kayleigh’ – vroeg via een e-mail geld aan 6.000 fans om hun tournee te sponsoren. Het opzet lukte. In totaal werd er 60.000 dollar verzameld. De muzikanten maakten een cd die naar de geldschieters werd gestuurd en de tournee was een groot succes.

Meer dan geld ophalen

Hier in België maakte (ijs)schaatser Bart Swings crowdfunding bekend. Die zocht geld om te kunnen meedoen aan de Olympische Winterspelen. Hij kreeg 150.000 euro bijeen en dat werd later verdubbeld door een sponsor. Maar het hoogste binnengehaalde bedrag in België staat op naam van de website Newsmonkey met 300.000 euro. Hun berichten worden regelmatig gedeeld op de sociale media en de eigenzinnige site heeft 65.000 volgers op Facebook.

In ons Belgenland staan bedrijven sceptischer tegenover crowdfunding. Wij zijn nogal afkerig tegen nieuwe ontwikkelingen. En we gebruiken ook minder het internet voor geldzaken. Maar crowdfunding is meer dan geld ophalen. Het is ook een marketinginstrument. Door op sociale media aandacht te vragen voor een project, creëer je een soort ‘buzz’ rondom je eigen bedrijf.

Het is dus een manier van campagne voeren, zeg maar. En als mensen financieel bij een project worden betrokken, zullen ze er mee voor zorgen dat het een succes wordt. Nu de regering-Michel volgende maand fiscale gunstmaatregelen zal lanceren voor crowdfunding, zorgt dit bij de twijfelaars binnen de transportsector misschien voor het extra duwtje in de rug.

Hoe doe je aan crowdfunding? Deze website legt het eenvoudig uit.

Jan de Jong