20/05/2021

De toekomst van de universele garages gaat afhangen van de (onbelemmerde) toegang tot voertuigdata. Daarom is de roep naar een integratie van het merk- en het onafhankelijke kanaal groot. En die zit eraan te komen. Dat waren enkele conclusies op de Aftermarket-conferentie van Clepa, de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers – fabrikanten en distributeurs – aan de autosector.

De bedrijven die bij Clepa aangesloten zijn, bedienen zowel het OE- als het onafhankelijke kanaal. Daarom staat Clepa wel eens tussen twee vuren, zeker als het om voertuigdata gaat.

Van die ongemakkelijk situatie wil Clepa af en het wordt een beetje geholpen omdat er een integratie van het merk- en het onafhankelijke kanaal zit aan te komen. Dit is van groot belang voor de balans in de reparatie- en onderhoudsmarkt tussen autofabrikanten en hun dealernetwerken enerzijds en de universele garages en hun onderdelendistributeurs anderzijds.

Gelijk speelveld voor eerlijke concurrentiestrijd

De droom van Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, is voor iedereen onbelemmerde toegang tot voertuigdata. “De toegang tot voertuigdata is een essentiële voorwaarde voor fabrikanten en leveranciers om onderdeel te worden en te blijven van de markt voor nieuwe mobiliteit en nieuwe services“, meent de Vries.

“Er is een nieuwe regelgeving in voorbereiding die voor een gelijk speelveld moet zorgen. Alleen dan ontstaat er een eerlijke concurrentiestrijd, die in het voordeel is van de consumenten.”

Wachten op Brussel

Over die nieuwe regelgeving wordt in Brussel druk onderhandeld én gestreden over de manier waarop voertuigdata straks toegankelijk zullen zijn.

Los van de specifieke wensen uit de autosector rond het verkrijgen van toegang tot voertuigdata, speelt hier ook de aanstaande Data Act van de Europese Commissie een rol. Verwacht wordt dat er snel meters gemaakt gaan worden in Brussel, maar zulke zaken gaan altijd minder snel dan gewenst.

Bron: Aftersalesmagazine.nl