17/02/2016

Onlangs zaten we samen met een Vlaamse stad. Zij waren allerminst tevreden over de samenwerking met hun huidige softwareleverancier voor vlootbeheer, waar tal van projecten moesten uitbesteed worden aan andere concullega’s. Het bevestigde ons beeld dat steden, gemeentes en bedrijven hun vertrouwen makkelijker geven aan grotere firma’s dan aan hun jongere tegenhangers. Die denken nochtans flexibeler, low cost en cloudgericht terwijl de meeste van hun ‘grote’ concurrenten logge, dure en klassieke systemen aanbieden.  

Het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat steden, gemeentes en bedrijven in zee gaan met een grote softwareleverancier om hun wagenpark te managen. Maar het probleem bij vele huidige wagenparkbedrijven en hun vlootbeheerders is dat zij misschien wel de knowhow hebben, maar niet de optimale middelen om het beheer tot een goed einde te brengen. We lazen onlangs in een blog dat er maar één regel is in vlootbeheer: “Meten is weten”. En daar zijn wij het volledig mee eens. Iedereen weet dat analysegegevens niet altijd de juiste weergave zijn van de werkelijkheid, zeker als deze iedere keer door de vlootbeheerder moeten berekend worden.

Klassiek vs SaaS

In Europa zijn er niet zoveel spelers op de markt die zich bezig houden met het ontwikkelen van software voor vlootbeheer. Grotere leveranciers zijn echter vastgeroest in hun logge systeem van manuele data-analyse die dan in de tool wordt gezet. Zij kiezen nog te vaak voor een klassieke installatie en niet voor SaaS (Software As A Service), wat zwaardere IT-kosten met zich meebrengt. Komt daar nog eens bij dat er zich een groot aantal mensen op uw data stort om deze te verwerken. Dat zijn nog eens extra kosten die uzelf betaalt, niet uw leverancier van diensten.

Wanneer jonge bedrijven als wij op de proppen komen, wordt er vaak gedacht: zij ontwikkelen te beknopte software. Maar niks is minder waar. Ze zijn veel flexibeler en kunnen op maat ontwikkelen. Met ons product WACSonline moet u bijvoorbeeld niet vrezen voor hoge kosten binnen uw bedrijf, want alles draait volledig online en in de cloud. U kan overal ter wereld uw vloot beheren en ook elke persoon in de vloot laten inloggen, zodat die – indien de beheerder dit toelaat – zijn status kan zien. Automatische mails worden verstuurd waar nodig en analyses gebeuren op het moment dat de vlootbeheerder dit vraagt. Zo kan er ook preventief gewerkt worden, op vlak van onderhoud van voertuigen of het reserveren van voorraad of objecten.

Jan de Jong