26/11/2015

Een server die crasht waardoor dataverlies geleden wordt en de werknemers niet meer kunnen werken. Het is de grootste nachtmerrie van elk bedrijf. Het kan een reden zijn waarom sommige bedrijven overschakelen naar de cloud. Maar soms is het van moeten. Bijvoorbeeld wanneer hun infrastructuur de Big Data niet meer aankan.  

Wat is dat nu precies, in de cloud gaan? Wel, waar vroeger software, applicaties en gegevens enkel op een server in het bedrijf gestockeerd werden, kan dat nu allemaal via een externe online ‘wolk’. Dit betekent onder andere dat bedrijven zelf niet meer moeten investeren in extra opslagcapaciteit. En dat is door de Big Data waarmee ze te maken krijgen, een van de grootste noden op dit moment.  Het is maar één van de voordelen. De andere zetten we op een rijtje:

-Kosten besparend

Kosten drukken, daar draait het in deze tijden toch om. De schaalbaarheid van de cloud zorgt ervoor dat bedrijven slechts betalen voor wat ze werkelijk nodig hebben. Er zijn geen zware IT-kosten want eigen infrastructuur moeten ze niet meer voorzien. Tegelijkertijd moeten bedrijven geen gespecialiseerde IT-mensen meer inhuren omdat de clouddiensten zelf real-time opvolging voorzien. Tot slot hoeven er geen zware computers meer te worden aangeschaft, omdat alle processen online gebeuren.

Cloud-Werken van thuis uit

Deze week was het nog brandend actueel. Werkgevers uit het Brusselse vroegen hun personeel om van thuis uit te werken vanwege het verhoogde dreigingsniveau. Dankzij de cloud kunnen werknemers hun woonkamer omvormen tot een kantoor, want er kan overal en altijd ingelogd worden op het bedrijfsnetwerk.

-Veel veiliger

De data staat niet langer op harde schijven of laptops, maar wordt ondergebracht in een beveiligd datacenter waar de cloudservers draaien. De kans dat bedrijfsgeheimen op straat worden gegooid nadat een stoutmoedig iemand de harde schijf kopieert of een laptop steelt, wordt hierdoor tot een minimum herleid.

-Altijd beschikbaar

Vooral kleine firma’s komen het wel eens tegen: zodra er iets fout gaat met hun enige server betekent dit meteen dat werknemers met hun vingers moeten draaien. Ook in het ‘cloud-datacenter’ kan dat gebeuren, maar daar draaien ze op meerdere servers waardoor de ene de andere kan vervangen.

-Geen duur onderhoud meer

En we eindigen waarmee we begonnen zijn: kostenbesparing. Want het blijft ieder jaar een tijdrovend en kostbare bezigheid, dat vernieuwen van de softwarelicenties. Daarnaast moeten updates vaak handmatig worden bijgewerkt. Via de cloud wordt de software automatisch bijgewerkt door de provider. Dit scheelt tijd en geld, ook omdat hiervoor geen eigen personeel meer hoeft te worden ingeschakeld.

Jan de Jong